Saturday, July 18, 2009

Ngiga sapa pengabis besai kuasa dalam dunya

Ulih Anya Kedap

Pejalai apai orang ke keran bendar ngiga ulu lungga entelah anak iya

Lebuh bala jelu terubah nemu diri balat tusah tegal anak mensia ke mula betebangka kayu, besungkurka bukit, bepunaska kampung jerung, sida lalu begelumu sereta b’asuh-asuh munuh sereta nagang Anak Mensia terus ngereja pengawa nya. Tang nyau keleju, sida lalu enda tetemuka bakani ku jalai munuh sereta nagang Anak Mensia.

Bup Danau Alai ke disalin ari bup jaku Inglis tulis Mervyn Skipper ulih niang aya (Tan Sri Datuk) Gerunsi Lembat seduai Pancras Eddy nya nyerita enggau penuh pasal aum bala jelu enggau semua utai idup dalam babas ke deka nagang anak mensia berimba menua, betebang kayu, begagaka jalai, rumah enggau mayuh utai bukai.

Laban ke lalu enda nemu ni chara ti patut sereta ngasi kena nagang Anak Mensia, nya alai semua bala jelu ke bisi penemu d’asuh mansutka magang. Tang mayuh ari sida nya mantaika penemu sida enggau jalai nusui cherita enggau ensera ke udah nyadi ngichaka nya ulih mai penemu baru ngagai bala ke enggau baum dia.

Nyadi siku ari bala ke nusui ensera nya Sawa. Ku Sawa, nyadi dulu kelia, bisi dua iku melaki bini. Laki iya nya penama Pa Kelau.

Seduai tu punas, sereta selalu minta anak lelaki ngagai Petara. Besari-sari meh seduai besampi Petara meri anak lelaki.

Nyadi hari siti seduai turun k’umai. Datai ba umai,seduai enda gawa laban tembu berundingka penyamai enti bisi anak lelaki, lalu bisi nyangkung seduai iya gawa, laban ke sama udah tuai lalu enda tentu kungang agi.

Benung seduai ke bejaku-jaku dia, seduai bisi meda Menaul manggum Tikus ngelayang ari atas seduai. Tikus nya tadi lalu dilengkaka Menaul nya tadi lalu labuh semak kaki Pa Kelau, lalu d’ambi iya.

“Peda nuan deh wai,” ku Pak Kelau nganu bini iya, “pemanah anak Tikus tu, iya ga lelaki. Anak tua lah tu diberi Petara ari langit nyin,” ku iya.

Lalu dibai seduai meh anak Tikus nya tadi pulai kerumah, lalu datai di rumah, lalu diberi seduai iya baju mirah sereta lalu d’intu seduai baka ngintu anak diri empu.

Tudah anak Tikus nya tadi ngasi bendar ka seduai, nemu nulung seduai iya gawa d’umai, pulai lemai nemu bendar ga nulung Pak Kelau ngema padi. Maka utai enda berani ngambi kediri enti nadai ari asuh seduai melaki bini nya.

Nyau kelama-lama anak Tikus nya tadi pen mansang besai ga, nyau bujang bendar. Gamal tudah ga chukup penyigat, mina bisi penyelaie mimit laban mulut tudah tuai ti munching.

Meda anak diri nyau bujang, Pak Kelau seduai bini iya pen nyau berunding deka ngiga ka iya bini ngambika beranak betelesak lalu bisi ngidupka seduai ke nyau udah tuai lebuh nya.

“Nya alai tu Igat,” ku Pak Kelau nanya anak iya, “baka nuan nyau bujang raya, numbas bendar umur alai ngatur diri. Nya ala kami duai indai nuan nyau betati deka ngiga ka nuan bini,” ku apai iya.

“Tak pemilih nuan indu kitai ditu,”pia ku Pak Kelau.

“Aku apai,” ku Tikus nya tadi, “ukai enggai bebini, tang enggai bebini ka indu kitai di menua tu. Laban indu kitai di menua tu beli magang lalu tegar bendar ngerising. Enti aku bebini, aku enggai enda jadi enggau utai ke pemadu bekuasa dalam dunya tu,” pia ku saut iya enggau apai iya.

Ninga nya lalu tusah ati meh Pa Kelau. Iya lalu madah tekala nya ngagai bini iya.

“Aku udah bejaku enggau anak tua,” ku Pak Kelau madah ngagai bini iya, ” tang iya tak mutus bendar ati enggai bebini indu kitai menua ditu, laban ku iya indu kitai menua ditu kelalu tegar ngerising, nyau selalu rangkai ngeli. Nya alai enti sema iya bebini iya enda tau enda jadi enggau utai ti pemadu bekuasa di dunya tu. Nama utai ti pemadu bekuasa dalam dunya tu deh, bisi kala ninga orang nyebut tauka ngenang nuan?” pia ku Pak Kelau nanya tudah bini iya.

Tak ngenjing nya nyaut bini Pak Kelau, mina demuh aja. Semalam sehari iay nadai bemunyi, berunding ka jaku anak seduai nya tadi, lalu bisi mega berasai tegepang mimit ninga anak seduai ke madah bala indu sida menua nya kelalu tegar ngerising. Udah nya baru iya bulig runding madah ngagai Pak Kelau.

“Dalam penemu aku, retuai,” ku iya, “nadai utai ke lebih agi bekuasa ari Matahari,” ku iya bejaku enggau laki iya.

“Enti munyi nya, nurun meh aku tu ngiga Matahari,” pia ku Pak Kelau, “tang bela makai dulu aku tu, nyau engkerau buah lemba tu,” ku iya nganu bini iya.

Badu makai, Pak Kelau lalu nurun ngiga tunga Matahari padam. Bejalai meh tudah tuai, niki bukit, melunggang tinting, ngilika ai, nguluka sungai, tanjung dipuntang ngenyadika diri lengkas agi tetemuka Matahari.

Nyau kelama-lama baru iya manggai ba munggu semak alai Matahari padam. Dia tudah tuai lalu changuk-changuk duduk nganti Matahari ke mansa. Lebuh iya meda Matahari nyau semak, sereta disadang iya ninga kangau, iya lalu nyapa.

“O Matahari!” ku iya, “anak aku diatu nyau bujang raya, chukup umur alai ngatur diri, tang iya enggai jadi enggau indu kami semenua laban indu kami din bagas ngerising ku iya. Nya alai anak aku deka jadi enggau utai ke pemadu bekuasa ba dunya tu. Kati ku nya deh Matahari, ukai nuan ke pemadu bekuasa ba dunya tu?” ku Pak Kelau, nyau enggau seput laban empa pengangat kena panchar Matahari ke kelalu semak.

“Ukai !” ku Matahari, “ukai aku ke pemadu bekuasa dalam dunya tu. Remang deh besai agi kuasa ari aku laban sida suah ngelindung aku, nya alai manah nuan kin ngiga Remang,” ku Matahari ngajar Pak Kelau.

Angkat ga Pak Kelau ari nya. Bukit diturun, bukit ditiki, nguluka sungai, ngilika ai, lalu niki munggu laban atas munggu nya bisi Remang.

“O Remang,” ku iya, ngangau Remang begada-gadai enggai ka Remang tegepang tekenyit lalu pambar. “Anak aku diatu nyau bujang bendar lalu chukup umur alai ngatur diri bebini, awak ka bisi bini mela makai, tang iya enggau jadi enggau indu kami menua din laban ku iya bala indu kami menua tegar bendar ngerising. Iya keras minta giga ka aku utai ke pemadu bekuasa di dunya tu. Kati ku deh Remang, ukai nuan utai ti pemadu bekuasa di dunya tu?” ku tudah Pak Kelau nyapa Remang.

“Ribut besai agi kuasa ari aku,” ku Remang, “laban kia iya ngasuh aku bejalai, kia ga tunga aku mindah,” ku Remang nyaut Pak Kelau.

Angkat ga Pak Kelau ari nya ngiga tunga Ribut. Nyau kelama iya ke bejalai, baru iya niki ngagai tuchung bukit sigi ke tinggi bendar, dia iya betemu enggau Ribut ke baru belabuh muput ka Remang.

“Amat meh Ribut tu bekuasa,” ku ati Pak Kelau din, meda Remang ngenjing pambar-pambar kena puput enggau sepu Ribut. Enda liat agi ati iya ngemataka dia, lalu dikangau ka iya Ribut.

“O Ribut!” ku iya, “anak aku diatu udah bujang bendar, kami duai indai iya deka ngatur iya bebini ngambika bisi enggau iya begulai. Tang iya enggai jadi enggau indu kami menua laban sida bagas ngerising. Iya keras deka jadi enggau utai ti pemadu bekuasa dalam dunya tu. Ukai nuan tu orang ke pemadu bekuasa ba dunya tu kini?” ku iya.

Ninga nya, lalu ngetu Ribut muputka Remang lalu nilik ngagai tunga Pak Kelau.

“Ukai aku ke pemadu bekuasa di dunya tu, aya,” ku Ribut nganu Pak Kelau, “Bukit lebih agi kuasa ari aku, laban puas bendar aku bepuput ngelaungka iya,” ku Ribut. Ninga munyi nya, lalu mutar ngagai Bukit ga tudah Pak Kelau.

“Enti munyi nya, nuah meh Bukit jadi enggau anak aku,” ku iya. Lama Bukit demeram ninga jaku nya. Ukai enggai jadi enggau anak nuan ga aku aya,” ku Bukit, “tang kuasa aku enda berapa besai, laban bisi utai ke mit bendar berumah dalam tubuh aku, nya baru utai ke pemadu besai kuasa dalam dunya tu.

“Utai nya selalu nebuk aku, diatu nyau deka kebus tubuh aku tu ditebuk iya,” pia ku Bukit nganu Pak Kelau. “Seharitu balat pemedis kaki aku tu udah ditebuk sereta dikerituk iya, dini enda para aku tu ila deh,” ku Bukit serabana ka pemedis diri.

Udah Pak Kelau mending cherita Bukit nya, lalu nurun meh tudah tuai ngagai kaki Bukit, lalu ngiga utai ke pemadu bekuasa di dunya tu. Datai itya ba kaki Bukit, lalu tilik iya kia, jenguk kia-kia, nadai ga meda utai nyelai.

Nyau kelama baru iya tepedaka utai kerus-kerus ngeraus tanah ngaga lubang. Tilik iya semak agi, peda iya Tikus.

“O,” ku ati Pak Kelau din “tu deh utai ke pemadu bekuasa ku Bukit tadi.”

Tak lalu ditangkap iya Tikus nya tadi, lalu terus bai iya pulai kerumah sida. Datai din lalu disua iya ngagai anak bujang iya.

Sereta meda anak dara Tikus nya anak bujang iya lalu manjung naka penginggar-nginggar empa pengaga ati, laban apai iya Pak Kelau udah ngenataika peminta iya.

“Tu baru indu ka bini aku,” ku iya, “lama bendar aku udah nganti lalu irau ati takut ka nuan enda bulih,” ku iya nganu apai iya.

Lepas nya lalu begulai meh seduai nya tadi, sereta lalu ngaga sarang seduai empu ba kaki Bukit.

Nya alai tak kini-kati pan Tikus deka mali nyadi mensia, enda meh ulih, laban dia tadi kitai udah ninga, ku Sawa sereta lalu nguap.

Nyawa iya ke ensera nya tadi nyau tendu setendu, lalu bisi engkuam mimit ba ujung ensera laban iya empu ngantuk, ukai bala orang ke ninga ngantuk.

Ba pengujung ensera pala Sawa pan nyau luga-luga balat agi ngantuk. Ensera iya abis, tudah tuai pan tinduk ga.

Kebuah ke balat ngantuk nya, laban iya ke agi kenyang sereta berat udah bekau nelan uduk Anak Mensia ke bisi ngeluga iya nyalak sebedau iya d’asuh sida nusui ensera tadi.

No comments:

Post a Comment